Δευτέρα, 28 Απριλίου, 2025

Κηδεμόνες κατοικίδιων: Πώς σκέφτονται και τι θέλουν

Share

Κηδεμόνες κατοικίδιων

Για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των κατοικίδιων είναι σημαντικό να γνωρίζουν πώς σκέφτονται, τι αναζητούν και τελικά τι αγοράζουν οι κηδεμόνες κατοικίδιων.

Οι κηδεμόνες κατοικίδιων στην Ελλάδα φτάνουν το 43%, με τους σκύλους και τις γάτες στις πρώτες θέσεις των προτιμήσεων. Σχετικά με τις ηλικιακές ομάδες, φαίνεται πως οι νεότεροι κυριαρχούν, καθώς το 50% των ατόμων κάτω των 40 ετών έχει τουλάχιστον ένα κατοικίδιο.

Κηδεμόνες κατοικίδιων

Μάλιστα, σύμφωνα με μια πρόσφατη πανελλαδική έρευνα της Focus Bari που διεξήχθη τον Ιανουάριο 2025 σχετικά με τις αντιλήψεις των Ελλήνων για τα κατοικίδια και τις επικρατούσες τάσεις, διαπιστώθηκε ότι τουλάχιστον 3 στους 5 Έλληνες έχουν ένα κατοικίδιο. Αναφορικά με τις δαπάνες τους για τα κατοικίδια, υπολογίζεται ότι αυτές κυμαίνονται κατά μέσο όρο στα 50 ευρώ μηνιαίως, ποσό που αυξάνεται σημαντικά όταν πρόκειται για εξειδικευμένες υπηρεσίες, κτηνιατρικά έξοδα και τυχόν θεραπείες. Κατά τα άλλα, η ελληνική αγορά κατοικίδιων είναι ένα μικρό μόνο μέρος μιας τεράστιας βιομηχανίας που σημειώνει ραγδαία ανάπτυξη παγκοσμίως. Σε διεθνές επίπεδο, ο τζίρος υπολογίζεται στα 320 δις δολάρια, με προβλέψεις να προσεγγίσει τα 500 δις έως το 2030.

Καθώς μιλάμε για μια σπουδαία βιομηχανία, είναι χρήσιμο να γνωρίζουν οι εμπλεκόμενοι (έμποροι λιανικής, διανομείς, κτηνίατροι, παρασκευαστές τροφών κ.ά.) τη δυναμική της και τους τρόπους για να αναπτύξουν και να τοποθετήσουν καλύτερα τα προϊόντα, τις επωνυμίες, τα προγράμματα και τις υπηρεσίες τους και να συνδεθούν με τους καταναλωτές. Κοινό ζητούμενο όλων των κηδεμόνων ανεξάρτητα από το εισόδημα που διαθέτουν, την κοινωνική τους θέση, το επάγγελμα, την ηλικία, την οικογενειακή κατάσταση και τους λοιπούς παράγοντες που διαμορφώνουν το προσωπικό προφίλ του καθενός, είναι ότι αναζητούν το καλύτερο για τους τετράποδους φίλους τους, καθώς τους θεωρούν οικογένειά τους. Επομένως, οι εμπλεκόμενοι πρέπει να διευκολύνουν τους κηδεμόνες και εν δυνάμει πελάτες τους να κατανοήσουν το προϊόν τους. Ακολουθούν ορισμένες θέσεις που βοηθούν στην κατανόηση των σκέψεων και των αγοραστικών συμπεριφορών των καταναλωτών του κλάδου.

Οι κηδεμόνες κατοικίδιων δεν είναι όλοι ίδιοι

Οι κηδεμόνες κατοικίδιων στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς αγοράζουν πολλές τροφές για τους πιστούς τους φίλους. Μιλώντας με αριθμούς, ο ετήσιος τζίρος μόνο από την αγορά τροφών ανέρχεται στα 300-350 εκάτ. ευρώ με ανοδική τάση, ενώ ο συνολικός τζίρος σε τροφές, αξεσουάρ και υπηρεσίες υγείας για κατοικίδια στην Ελλάδα ξεπερνά τα 550 εκάτ. ευρώ ετησίως. Πρόκειται αναμφισβήτητα για έναν κλάδο που βρίσκεται σε άνθηση. Όσον αφορά το pet marketing, ένα από τα μεγαλύτερα λάθη είναι να υποθέσει κανείς ότι οι κηδεμόνες κατοικίδιων είναι όλοι ίδιοι, άρα οι στρατηγικές μάρκετινγκ που θα ακολουθηθούν είναι κοινές. Το κοινό όλων είναι η ζήτηση για μεγαλύτερη ασφάλεια, καλύτερη διατροφή, αξία στα προϊόντα που αγοράζουν και περισσότερη ευκολία όσον αφορά τις τροφές και τις λιχουδιές που αγοράζουν για τα κατοικίδιά τους. Οι περίπλοκοι ή υπερβολικά τεχνικοί όροι με σκοπό την προώθηση των συστατικών των προϊόντων μπορεί να μπερδέψουν τους καταναλωτές αντί να τους βοηθήσουν να κάνουν μια καλή επιλογή. Με λίγα λόγια, κάτι τέτοιο δεν τους διευκολύνει να αποφασίσουν για ένα προϊόν, ενώ μάλιστα θα μπορούσε να τους κάνει να δείξουν λιγότερη εμπιστοσύνη σε μια μάρκα. Οι καταναλωτές δεν αντιλαμβάνονται έννοιες όπως “ανιχνεύσιμη αλυσίδα εφοδιασμού” ή “αναγεννητική γεωργία” ούτε καταλαβαίνουν τι πρέπει να εκτιμήσουν πίσω από αυτήν. Οι επιχειρήσεις πρέπει να κατανοήσουν τον κηδεμόνα του κατοικίδιου μεμονωμένα, χωρίς να τους βάζουν όλους σε ένα τσουβάλι. Χρειάζεται κατανόηση και φροντίδα, καθώς είναι κι αυτή μια σχέση σαν όλες τις άλλες.

Γνωριμία με τον καταναλωτή

Λαμβάνοντας υπόψη ότι 3 στους 5 εκεί έξω έχουν ένα τουλάχιστον κατοικίδιο, επόμενο είναι να μην μπορεί να μείνουν όλοι το ίδιο ευχαριστημένοι. Η επιχείρηση πρέπει να εστιάσει στον βασικό πελάτη της και σε αυτό που τον παρακινεί και στη συνέχεια να προωθήσει το προϊόν της με βάση αυτές τις ανάγκες και επιθυμίες. Ορισμένες από τις σημερινές τάσεις της αγοράς που θα μπορούσαν να επηρεάσουν τις επιθυμίες του πελάτη για ένα προϊόν είναι οι εξής:

Μάρκα: Η βιομηχανία κατοικίδιων ζώων είναι μια βιομηχανία στην οποία αν μια τάση “πιάσει”, όλοι θέλουν να την ακολουθήσουν. Η επωνυμία μιας επιχείρησης είναι η προσωπικότητά της, αυτό που πρεσβεύει και αυτό που θα την οδηγήσει πρώτη στο τέλος της γραμμής του τερματισμού. Οι καταναλωτές πρέπει να κατανοήσουν το εμπορικό σήμα της επιχείρησης. Υπάρχουν πολλοί τύποι προϊόντων που διατίθενται για αγορά, αλλά αυτό που κάνει τους καταναλωτές να επιστρέφουν είναι αυτή η σχέση που αναπτύσσουν με μια συγκεκριμένη επωνυμία.

Εξατομίκευση: Οι κηδεμόνες κατοικίδιων δε θέλουν να τοποθετούνται όλοι κάτω από μια ομπρέλα και η εξατομίκευση βοηθά στο να τους κάνει να νιώθουν ότι έχουν περισσότερο έλεγχο και επομένως περισσότερη εμπιστοσύνη στη διατροφή που επιλέγουν γι’ αυτά. Αντί για μαζικές τακτικές μάρκετινγκ, μια ενέργεια που απευθύνεται στον κάθε καταναλωτή ξεχωριστά αρκεί για να τον κάνει να νιώσει υπολογίσιμος.

Ελκυστική διαδικασία αγορών: Τα ψώνια πρέπει να είναι μια ευχάριστη εμπειρία και το ίδιο οι αγορές για την προμήθεια ειδών για κατοικίδια – πρέπει να είναι συναρπαστικές, όχι βαρετές. Είναι μια σοβαρή δαπάνη από τον προϋπολογισμό και επειδή θεωρείται κάπως βαρετή και συνηθισμένη, οι αγορές μέσω συνδρομών έχουν εκτοξευτεί. Οι καταναλωτές πρέπει να μαθαίνουν και να ανακαλύπτουν προϊόντα με διασκεδαστικό τρόπο.

Βιωσιμότητα: Όλο και περισσότεροι κηδεμόνες κατοικίδιων στις περισσότερες δυτικές χώρες ενδιαφέρονται για τη βιωσιμότητα όσον αφορά τα προϊόντα που επιλέγουν να αγοράσουν, αλλά ο μέσος καταναλωτής δεν καταλαβαίνει τι θα πει βιωσιμότητα και ποια είναι η αξία της. Αυτό οδηγεί ορισμένες εταιρίες στο λεγόμενο greenwashing (“πράσινο ξέπλυμα“) ή αλλιώς παραπλανητικό οικολογικό μάρκετινγκ, μια πρακτική όπου εταιρίες παρουσιάζονται ως φιλικές προς το περιβάλλον χωρίς να τηρούν ουσιαστικά βιώσιμες πρακτικές, αλλά στην πραγματικότητα κάνουν παραπλανητικό μάρκετινγκ για να φαίνονται “πράσινες”, ενώ η περιβαλλοντική τους επίδραση δεν είναι τόσο θετική όσο ισχυρίζονται. Όμως, το να προσποιείται κάποια εταιρία ότι είναι βιώσιμη όταν δεν είναι, αργά ή γρήγορα θα διαβρώσει την εμπιστοσύνη όχι μόνο στο προϊόν της, αλλά ίσως και σε ολόκληρη τη βιομηχανία τροφών για κατοικίδια.

Τεχνολογία: Η τεχνητή νοημοσύνη είναι εδώ και σύμφωνα με ειδικούς, όποιος δεν τη χρησιμοποιεί έχει ήδη μείνει πίσω. Η τεχνητή νοημοσύνη έχει πολλά χαρακτηριστικά και δυνατότητες που μπορούν να βοηθήσουν την εκάστοτε εταιρία να καθορίσει τον καταναλωτή και να δημιουργήσει τη ζητούμενη σχέση μαζί του.

Εικάζεται ότι μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια οι καταναλωτές θα θέλουν να βλέπουν προϊόντα περισσότερο προσιτά από οικονομικής άποψης, περισσότερη ειλικρίνεια από τις επιχειρήσεις, λιγότερο μάρκετινγκ, μεγαλύτερη διαφάνεια, περισσότερη ηθική και καινοτομία, καλύτερη εκπαίδευση πάνω στα προϊόντα, μεγαλύτερη εστίαση στα οφέλη για την υγεία και πιο βιώσιμες επιλογές. Ίσως να μην είναι όλα εφικτά από πλευράς των επιχειρήσεων, αλλά η καθεμία επιχείρηση ξεχωριστά πρέπει να επικεντρωθεί σε αυτά που θεωρεί πολυτιμότερα.

Διαβάστε επίσης

Επικαιρότητα