Άνοιγμα pet shop
Πρακτικές οδηγίες για όσους θέλουν να δραστηριοποιηθούν στον κλάδο των pet shops.
Αν σας αρέσει η ενασχόληση με ό,τι έχει σχέση με τα κατοικίδια ζώα, η επαγγελματική δραστηριοποίηση στον κλάδο των ζώων συντροφιάς ίσως να ήταν μια καλή επιλογή. Ο κλάδος έχει γνωρίσει ραγδαία ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια και η τάση είναι ανοδική, μιας και όλο και περισσότεροι άνθρωποι αποφασίζουν να υιοθετήσουν ένα κατοικίδιο και είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν χρήματα γι’ αυτό.
Φυσικά, όπως κάθε επιχείρηση, έτσι και το άνοιγμα ενός pet shop απαιτεί πολλή προσπάθεια και προσεκτικό προγραμματισμό από μέρους σας. Η πώληση προϊόντων και υπηρεσιών για κατοικίδια εμπίπτει σε συγκεκριμένους κανόνες και απαιτεί την τήρηση ορισμένων κανονισμών και προτύπων. Υπάρχουν πολλά που χρειάζεται να φροντίσετε αν θέλετε να ανοίξετε το δικό σας pet shop, ώστε να κάνετε ένα δυναμικό ξεκίνημα που θα σας οδηγήσει στην επιτυχία και γιατί όχι, στη μετέπειτα ανάπτυξη της επιχείρησής σας. Ακολουθούν τα βήματα για να ανοίξετε το pet shop σας.
Κάντε την έρευνά σας
Η σωστή προετοιμασία για το άνοιγμα μιας οποιασδήποτε επιχείρησης αποδίδει σε μεγάλο βαθμό. Η ενδελεχής έρευνα πάνω στον κλάδο και ο κατάλληλος σχεδιασμός οδηγούν πάντα στις καλύτερες αποφάσεις και στα λάθη ή τα εμπόδια που μπορεί να σας κοστίσουν σε χρόνο και χρήμα. Ένα μέρος αυτής της προετοιμασίας είναι και η διεξαγωγή μιας έρευνας αγοράς, η οποία θα σας δώσει πολύτιμες πληροφορίες σχετικά με τη σκοπιμότητα της μετατροπής της επιχειρηματικής σας ιδέας σε επιτυχημένο εγχείρημα. Προσδιορίζοντας τη βιωσιμότητα μιας επιχείρησης για κατοικίδια, συλλέγοντας πληροφορίες για πιθανούς πελάτες και καταγράφοντας και αναλύοντας τις υπάρχουσες επιχειρήσεις του κλάδου στην περιοχή που θέλετε να δραστηριοποιηθείτε, μπορείτε να εντοπίσετε πιθανές ευκαιρίες και ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα για τη δική σας επιχείρηση. Αν για παράδειγμα ο πληθυσμός της περιοχής όπου θέλετε να δραστηριοποιηθείτε δεν ξοδεύει χρήματα για να αγοράσει τροφές για κατοικίδια και ό,τι άλλο θα υπάρχει στο κατάστημά σας, ίσως να μην είναι καλή ιδέα η επιλογή της συγκεκριμένης τοποθεσίας. Θα πρέπει όμως να αντλήσετε στοιχεία για το πώς κινείται η βιομηχανία κατοικίδιων σε εθνικό επίπεδο, ώστε να προσδιορίσετε τη εν δυνάμει κερδοφορία σας.
Καταρτίστε ένα επιχειρηματικό πλάνο
Ένα επιχειρηματικό σχέδιο αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της επιχειρηματικής σας προσπάθειας. Χωρίς επιχειρηματικό πλάνο κανείς δεν πάει πουθενά. Το επιχειρηματικό σχέδιο λειτουργεί όπως ένας ολοκληρωμένος οδικός χάρτης που καθοδηγεί τη δομή, τις λειτουργίες και την αναπτυξιακή πορεία της επιχείρησης. Αυτό το σχέδιο είναι καθοριστικό γιατί όσο πιο λεπτομερώς είναι καταρτισμένο τόσο πιο εύκολα θα πείσει δυνητικούς συνεργάτες και επενδυτές σχετικά με τη βιωσιμότητα και την επιτυχία του καταστήματός σας, ενισχύοντας την απόφασή τους να συνεργαστούν ή να σας στηρίξουν οικονομικά εφόσον το δικό σας κεφάλαιο δεν αρκεί. Το επιχειρηματικό σας σχέδιο μπορεί και πρέπει να περιλαμβάνει βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους όσο το δυνατόν πιο αναλυτικούς και συγκεκριμένους, όραμα, δομές τιμολόγησης και στοιχεία επωνυμίας, όπως λογότυπα κλπ.
Αποφασίστε τι ακριβώς θέλετε να πουλάτε
Το άνοιγμα ενός καταστήματος για κατοικίδια είναι σαν έννοια πολύ γενική. Μπορεί να περιλαμβάνει από το άνοιγμα ενός απλού καταστήματος με μια μικρή ποικιλία σε προϊόντα για σκύλους και γάτες μέχρι ένα μεγάλο pet shop με πλήρεις υπηρεσίες και προϊόντα για σκύλους, γάτες και άλλα μικρά ζώα. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να καθορίσετε το μίγμα των προϊόντων σας. Τα pet shops πετυχαίνουν με βάση την ικανότητά τους να πωλούν με συνέπεια προϊόντα και υπηρεσίες. Η τακτική αξιολόγηση των προϊόντων που προσφέρετε και η προσαρμογή στις απαιτήσεις των πελατών σας, θα σας δώσουν την καλύτερη ευκαιρία ώστε να επιτύχετε οικονομικά.
Για να αποφασίσετε το ακριβές μίγμα των προϊόντων σας θα πρέπει να αναλύσετε τους πελάτες σας, κατανοώντας τις ανάγκες, τις προτιμήσεις και τις συμπεριφορές τους. Συλλέξτε δεδομένα πελατών μέσω ερευνών, σχολίων, προγραμμάτων αφοσίωσης ή ανάλυσης μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Στη συνέχεια, κατανοήστε τον ανταγωνισμό. Μελετήστε τα προϊόντα και τις στρατηγικές των ανταγωνιστών σας. Αναλύστε τα δυνατά τους σημεία, τις αδυναμίες και τη θέση τους στην αγορά. Αξιολογήστε τα προϊόντα ή και τις υπηρεσίες που σκοπεύετε να προσφέρετε με βάση την απόδοση της αγοράς, την κερδοφορία και τις δυνατότητες. Χρησιμοποιήστε μετρήσεις όπως ο όγκος πωλήσεων, τα έσοδα, τα περιθώρια κέρδους, οι κύκλοι εργασιών ή η ικανοποίηση των πελατών για να αξιολογήσετε την επιτυχία κάθε προϊόντος. Τέλος, βελτιστοποιήστε το μίγμα των προϊόντων σας προσδιορίζοντας την ιδανική ποικιλία και το εύρος σε κάθε κατηγορία. Στόχος σας είναι να προσφέρετε αρκετές επιλογές για να καλύψετε τις ανάγκες των πελατών σας χωρίς να τους επιβαρύνετε, να αυξήσετε το κόστος ή να τους στρέψετε σε άλλο κατάστημα αν δε βρουν αυτό που αναζητούν σε εσάς.
Καταρτίστε τον προϋπολογισμό σας
Σκεφτείτε αν τα οικονομικά σας μπορούν να σας υποστηρίξουν στην ιδιοκτησία ενός pet shop. Θυμηθείτε ότι θα πρέπει να πληρώνετε φόρους και άλλες χρεώσεις για την επιχείρησή σας, καθώς και ετήσια γενικά έξοδα, όπως ασφάλιση, προμήθειες για κατοικίδια και άλλα είδη, ενδεχομένως μισθούς υπαλλήλων, λειτουργικά έξοδα, ενοίκιο κ.ά. Αποφασίστε πόσα χρήματα ακριβώς μπορείτε να διαθέσετε και προχωρήστε αναλόγως. Η βοήθεια ενός λογιστή, ο οποίος θα σας εξηγήσει ακριβώς τι πρέπει να λάβετε υπόψη σας είναι χρήσιμη.
Εξασφαλίστε ασφαλή χρηματοδότηση
Επειδή κάθε επιχείρηση είναι μοναδική και έχει τις δικές της οικονομικές απαιτήσεις, είναι σημαντικό να προσαρμόσετε την οικονομική σας δομή στις ανάγκες σας όταν είναι να ανοίξετε το pet shop σας. Το μέλλον της επιχείρησής σας επηρεάζεται από την προσωπική σας οικονομική κατάσταση και τους μακροπρόθεσμους στόχους σας. Μόλις προσδιορίσετε πόσο αρχικό κεφάλαιο χρειάζεστε, το επόμενο βήμα σας είναι να καθορίσετε πώς θα το αποκτήσετε. Ακολουθούν τρεις τρόποι.
Αυτοχρηματοδότηση: Πρόκειται για τη χρηματοδότηση που προέρχεται από τους δικούς σας οικονομικούς πόρους. Μπορεί να περιλαμβάνονται κάποιοι στενοί φίλοι ή η οικογένειά σας, αλλά η χρηματοδότηση της επιχείρησής σας με αυτόν τον τρόπο σας δίνει τον μεγαλύτερο έλεγχο των επιχειρηματικών σας αποφάσεων.
Επενδυτές: Ίσως μπορέσετε να βρείτε ένα άτομο – ή και περισσότερα – για να επενδύσει στο pet shop σας με αντάλλαγμα ένα μέρος της ιδιοκτησίας της επιχείρησής σας. Επίσης, η συγκέντρωση χρημάτων από το κοινό (crowdfunding) αποτελεί ένα δημοφιλή τρόπο με τον οποίο μεγάλες ομάδες χρηματοδοτούν μια startup επιχείρηση.
Δάνειο: Σκεφτείτε τη λήψη ενός δανείου για μικρές επιχειρήσεις αν θέλετε να έχετε μόνοι σας τον έλεγχο της επιχείρησής σας, αλλά δε διαθέτετε τους οικονομικούς πόρους.
Αποφασίστε πού θα ανοίξετε το pet shop σας
Μία από τις πιο σημαντικές αποφάσεις που θα κληθείτε να πάρετε καθώς ανοίγετε το pet shop σας είναι η τοποθεσία του και ο τρόπος με τον οποίο θα συστηθείτε στους πελάτες σας. Η τοποθεσία θα πρέπει να καθορίζεται από παράγοντες, όπως η εγγύτητα στην αγορά-στόχο σας, οι επιχειρηματικοί εταίροι και οι προσωπικές προτιμήσεις. Είναι επίσης σημαντικό να αξιολογήσετε το κόστος, τα οφέλη και τους περιορισμούς που επιβάλλονται από διάφορες κρατικές υπηρεσίες κατά την επιλογή μιας τοποθεσίας. Επίσης, θα λάβετε υπόψη τις επιχειρηματικές δαπάνες και τα μισθολογικά όρια για συγκεκριμένες περιοχές, τις τοπικές διατάξεις για τη χωροθέτηση ζωνών, τους κρατικούς και τοπικούς φόρους και τα κίνητρα της τοπικής αυτοδιοίκησης κατά την αξιολόγηση τοποθεσιών για να ανοίξετε το pet shop σας.
Αφού βρείτε τον κατάλληλο χώρο, ασχοληθείτε με το φτιάξιμο, τη διακόσμηση και τη βέλτιστη διάταξη των προϊόντων σας. Τα προϊόντα μπορούν να ομαδοποιηθούν στρατηγικά. Δημοφιλή προϊόντα όπως οι τροφές, μπορούν να τοποθετηθούν σε εμφανή σημεία, ενώ φάρμακα, προϊόντα φροντίδας κατοικίδιων, αξεσουάρ και παιχνίδια μπορούν να τοποθετηθούν αλλού. Ακόμα, μπορείτε να διαχωρίσετε σημεία για διαφορετικές κατηγορίες προϊόντων ή ζώων, ώστε οι πελάτες σας να βρίσκουν εύκολα αυτό που θέλουν ακόμα και μόνοι τους. Οι επιλογές ομαδοποίησης εδώ είναι άπειρες.
Δημιουργήστε τη νομική σας οντότητα
Όταν αποφασίσετε και για την επωνυμία του pet shop σας, για να την προστατεύσετε, θα πρέπει να το αναγνωρίσετε νομικά. Για να είναι το κατάστημά σας νόμιμο θα πρέπει να το νομιμοποιήσετε. Καταχωρίστε το pet shop σας και υποβάλετε αίτηση για άδειες. Όταν ξεκινάτε μια επιχείρηση, είναι σημαντικό να υπολογίσετε ποιες άδειες χρειάζεστε. Στη συνέχεια, καταχωρήστε την επιχείρησή σας. Αν πρόκειται να λειτουργήσετε με όνομα που διαφέρει από το προσωπικό σας όνομα, πρέπει να εγγραφείτε στην κατάλληλη υπηρεσία. Κατόπιν, θα κληθείτε να αποφασίστε για τον τύπο της επιχείρησής σας. Η έναρξη μιας επιχείρησης περιλαμβάνει την επιλογή της σωστής νομικής δομής. Πρέπει να κατανοήσετε τις διαφορετικές επιλογές και να κάνετε την καλύτερη δυνατή επιλογή για την επιχείρησή σας. Γι’ αυτό μπορεί να χρειαστεί να απευθυνθείτε σε δικηγόρο ώστε να ελέγξετε τη διαθεσιμότητα της επιθυμητής επωνυμίας της επιχείρησής σας και να καταθέσετε όλα τα απαραίτητα έγγραφα. Οι τρεις πιο συνηθισμένες επιχειρηματικές μορφές περιλαμβάνουν την ατομική επιχείρηση, την εταιρεία περιορισμένης ευθύνης και την ανώνυμη επιχείρηση. Επίσης, η επιχείρησή σας είναι απαραίτητο να έχει ΑΦΜ για να λειτουργήσει. Ως ιδιοκτήτης, θα κληθείτε να συμμορφωθείτε με τους ειδικούς κανονισμούς του κλάδου και να υλοποιήσετε καθετί που χρειάζεται από νομικής πλευράς, ώστε να είστε νόμιμοι.
Τοποθετήστε το απαραίτητο λογισμικό
Κάθε σύγχρονο pet shop εξαρτάται από ένα σύνολο λογισμικού για να λειτουργεί ομαλά και αποτελεσματικά. Έχοντας τα σωστά εργαλεία στα χέρια σας, μπορείτε να εξασφαλίσετε μια καλή ροή στη δουλειά σας. Κάποια από τα εργαλεία που μπορείτε να επιλέξετε να χρησιμοποιήσετε είναι ένα σύστημα σημείου πώλησης (POS) που θα χρησιμεύσει στη λειτουργία του καταστήματος και πλέον επιβάλλεται να υπάρχει, ένα σύστημα διαχείρισης αποθέματος για να συνδέεστε με τους προμηθευτές των προϊόντων σας που θα σας κρατούν εφοδιασμένους με τα προϊόντα που θα πουλάτε, ένα σύστημα ηλεκτρονικού εμπορίου που θα συγχρονίζει το απόθεμα στο διαδίκτυο, αν έχετε ηλεκτρονικό κατάστημα, και στο φυσικό κατάστημα, καθώς και ένα λογισμικό αφοσίωσης και ανταμοιβών για την ενθάρρυνση επαναλαμβανόμενων πελατών. Επίσης, χρήσιμη θα ήταν μια πλατφόρμα επικοινωνίας με τους πελάτες μέσω email, μηνυμάτων και μέσων κοινωνικής δικτύωσης για την ανάπτυξη του pet shop.
Παραγγείλτε το απόθεμά σας
Προμηθευτείτε τα προϊόντα που έχετε επιλέξει να βάλετε προς πώληση στο pet shop σας. Στην αρχή δώστε μεγάλη προσοχή στα διαθέσιμα στοιχεία σας για να προσδιορίσετε το ύψος του αποθέματός σας και το πότε ακριβώς θα πρέπει να ξαναπαραγγείλετε προτού το υπάρχον απόθεμα εξαντληθεί. Για να εξοπλίσετε το κατάστημα, θα πρέπει να έρθετε σε επαφή με χονδρέμπορους, παραγωγούς και κατασκευαστές του κλάδου σας. Αγοράζετε μόνο από ποιοτικούς και πιστοποιημένους κατασκευαστές προμήθειες όπως τροφές, λιχουδιές, αξεσουάρ, παιχνίδια και όποια άλλη κατηγορία θέλετε να διαθέτετε προς πώληση.
Επιμεληθείτε προσεκτικά τις στρατηγικές μάρκετινγκ
Αναμφίβολα ο ανταγωνισμός στη ραγδαία αναπτυσσόμενη βιομηχανία κατοικίδιων είναι μεγάλος, γι’ αυτό και οι στρατηγικές μάρκετινγκ είναι απαραίτητο να καταρτίζονται και να αναδιαμορφώνονται. Με τις σωστές στρατηγικές, το pet shop σας θα καταφέρει να ξεχωρίσει από το πλήθος των ανταγωνιστών, θα προσελκύσετε περισσότερους δυνητικούς πελάτες και θα πουλήσετε περισσότερα προϊόντα. Ακολουθούν οι βασικότερες στρατηγικές στον χώρο του μάρκετινγκ γενικά, αλλά που εφαρμόζονται και στο pet marketing πιο εξειδικευμένα:
Αναγνωρισιμότητα: Για να μπορεί το κοινό-στόχος να θυμάται την επιχείρησή σας, πρέπει να χτίσετε την αναγνωρισιμότητα της επωνυμίας σας. Όλα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, από το facebook μέχρι το tiktok και το instagram, αποτελούν μια αποδεδειγμένα χρήσιμη μέθοδο, ειδικά για προϊόντα και υπηρεσίες που αφορούν κατοικίδια. Μόλις φτιάξετε τη στρατηγική σας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, εξετάστε την περίπτωση να αξιοποιήσετε το μάρκετινγκ επιρροής (influencer marketing) για να αυξήσετε την απήχησή σας στο κοινό. Αυτό σημαίνει ότι θα συνεργαστείτε με άτομα που ασκούν επιρροή στον κόσμο διαφημίζοντας την επιχείρησή σας. Πρόκειται για μια στρατηγική που μπορείτε να την εφαρμόσετε όταν έχετε θέσει σε εφαρμογή όλες τις άλλες.
Ιστοσελίδα του καταστήματος: Αν έχετε φτιάξει την ιστοσελίδα του pet shop σας – πλέον επιβάλλεται – πρέπει να εστιάσετε στο SEO (βελτιστοποίηση ιστοσελίδων για τις μηχανές αναζήτησης), ώστε να βγαίνετε ψηλά στις αναζητήσεις στο google search. Σίγουρα δεν θα δείτε αποτελέσματα από τη μία μέρα στην άλλη, αλλά μακροπρόθεσμα μια σωστή καμπάνια SEO θα βοηθήσει ώστε η ιστοσελίδα του καταστήματος σας να έχει μεγάλη οργανική επισκεψιμότητα.
Διαφήμιση: Η διαφήμιση μπορεί να αποφέρει σχεδόν άμεσα αποτελέσματα, κάτι που καμία άλλη στρατηγική μάρκετινγκ δεν μπορεί να εξασφαλίσει τόσο γρήγορα. Το πρώτο βήμα είναι να κατανοήσετε σε βάθος τις λέξεις-κλειδιά που χρησιμοποιεί το κοινό-στόχος σας, την πρόθεσή του κατά την αναζήτηση και τη συχνότητα αυτών των αναζητήσεων. Ερευνήστε τι ψάχνουν οι κηδεμόνες κατοικίδιων και ποιες φράσεις πληκτρολογούν στις μηχανές αναζήτησης για να βρουν αυτό που χρειάζονται. Στη συνέχεια, αναλύστε πώς τα προϊόντα σας συνδέονται με αυτούς τους όρους, ώστε να προσαρμόσετε κατάλληλα τη διαφημιστική σας προσέγγιση.
Συνεργασίες: Οι συνεργασίες μεταξύ δύο μερών αποδεικνύονται συχνά ωφέλιμες και για τους δύο. Αυτό που γίνεται είναι ότι ο ένας παραπέμπει πελάτες στον άλλο που δραστηριοποιείται στον ίδιο κλάδο. Ο πελάτης πηγαίνει και αγοράζει από αυτόν που του σύστησε ο πρώτος επειδή τον εμπιστεύεται. Γίνεται όμως και το αντίστροφο κι έτσι κερδίζουν πελάτες και οι δύο.
Συμμετοχή σε δραστηριότητες της κοινότητας: Χορηγίες, δωρεές, φιλανθρωπικές διοργανώσεις, διασώσεις, οργανώσεις bazaar, ημέρες υιοθεσίας είναι μερικές μόνο από τις δράσεις που θα μπορούσαν να φέρουν την επωνυμία σας σε πρώτο πλάνο.
Κατανοώντας όλα τα παραπάνω και εφαρμόζοντάς τα βήμα βήμα, όχι μόνο θα στήσετε ένα ολοκληρωμένο pet shop από το μηδέν, αλλά θα καταφέρετε να ξεχωρίσετε στον κλάδο, να αποκτήσετε τη δική σας πελατεία και να δείτε τα κέρδη σας να αυξάνονται χρόνο με τον χρόνο.