Τροφές για κατοικίδια
Οι τροφές για κατοικίδια στην Ελλάδα έχουν το δικό τους κοινό και η αγορά τους αναμένεται να επεκταθεί σταδιακά.
Παρά το γεγονός ότι οι κηδεμόνες ζώων συντροφιάς αυξάνονται στην Ελλάδα, η αγορά των τροφών για κατοικίδια μέχρι πριν από λίγα χρόνια σημείωνε μικρή ανάπτυξη αναλογικά, επηρεασμένη από παράγοντες όπως η χαμηλή ευαισθητοποίηση των καταναλωτών και οι περιορισμένες διαδικτυακές υπηρεσίες.
Σήμερα, όλα δείχνουν πως όλα αυτά αποτελούν πλέον παρελθόν με την αγορά να αναμένεται να επεκταθεί σταδιακά λόγω της αυξανόμενης υιοθέτησης ψηφιακών τεχνολογιών και της αλλαγής των προτιμήσεων των καταναλωτών.
Προτιμήσεις πελατών
Τελευταία, έχει σημειωθεί αξιοσημείωτη αύξηση στη ζήτηση για premium, φυσικές και βιολογικές τροφές για κατοικίδια στην Ελλάδα, καθώς οι κηδεμόνες δείχνουν να έχουν κατανοήσει βαθιά τη σημασία της σωστής διατροφής των κατοικίδιων τους. Αυτή η τάση ενισχύεται περαιτέρω από την άνοδο του εξανθρωπισμού των κατοικίδιων με τους κηδεμόνες να τα αντιμετωπίζουν ως μέλη της οικογένειάς τους. Ως αποτέλεσμα, έχει υπάρξει μια στροφή προς πιο εξειδικευμένες και εξατομικευμένες επιλογές τροφών που καλύπτουν συγκεκριμένες διατροφικές ανάγκες και προτιμήσεις. Αυτή η τάση αναμένεται να συνεχιστεί, καθώς τα νοικοκυριά με κατοικίδια συνεχίζουν να αυξάνονται σε αριθμό στην Ελλάδα.
Τάσεις στην αγορά
Η αύξηση της ζήτησης για φυσικές και βιολογικές τροφές για ζώα συντροφιάς αναμένεται να συνεχιστεί, με όλο και περισσότερες εταιρίες που παρασκευάζουν τροφές να επεκτείνουν τις σειρές των προϊόντων τους για να καλύψουν αυτή τη ζήτηση. Επιπρόσθετα, το ηλεκτρονικό εμπόριο κερδίζει δυναμική στην ελληνική αγορά, με τις διαδικτυακές πωλήσεις προϊόντων τροφής για ζώα συντροφιάς να αυξάνονται σταθερά, μια τάση που θα αυξηθεί σημαντικά και τα επόμενα χρόνια. Το γεγονός αυτό προσφέρει ευκαιρίες στους ενδιαφερόμενους του κλάδου να αξιοποιήσουν τους αυξανόμενους διαδικτυακούς καταναλωτές τους και να επεκτείνουν τα κανάλια διανομής τους. Επιπλέον, η τάση προς τον εξανθρωπισμό των κατοικίδιων επιδρά και στην αγορά τροφών για αυτά, με τους κηδεμόνες να αναζητούν premium και εξειδικευμένα προϊόντα για τους τετράποδους συντρόφους τους. Αυτή η αλλαγή στη συμπεριφορά των καταναλωτών έχει ανοίξει δρόμους για νέες καινοτομίες και διαφοροποιήσεις στον κλάδο, επιτρέποντας στις εταιρίες να ανταποκρίνονται στις εξελισσόμενες ανάγκες και προτιμήσεις των κηδεμόνων κατοικίδιων.
Τοπικές συνθήκες
Στην Ελλάδα, η αγορά τροφών για κατοικίδια είναι σε μεγάλο βαθμό επηρεασμένη από τους ισχυρούς πολιτιστικούς δεσμούς της χώρας με την κηδεμονία κατοικίδιων. Οι Έλληνες τρέφουν βαθιά αγάπη για τα ζώα και οι περισσότεροι είναι πρόθυμοι να ξοδέψουν ένα σημαντικό χρηματικό ποσό για τη διατροφή και τη φροντίδα τους παρά την περιορισμένη αγοραστική τους δύναμη. Επιπλέον, η γεωγραφική θέση της Ελλάδας στη λεκάνη της Μεσογείου συνεπάγεται μια διατροφή για ζώα που είναι πλούσια σε ψάρι και ελαιόλαδο. Αυτό οδήγησε πολλές εταιρίες που παρασκευάζουν τροφές, ντόπιες αλλά και διεθνείς, στη δημιουργία συνταγών που καλύπτουν αυτή τη συγκεκριμένη διατροφική προτίμηση. Επιπλέον, οι αυστηροί κανονισμοί της Ελλάδας για την ποιότητα και την ασφάλεια των τροφών για κατοικίδια έχουν δημιουργήσει υψηλά πρότυπα για τα συγκεκριμένα προϊόντα, διασφαλίζοντας ότι καλύπτουν τις διατροφικές ανάγκες των ζώων.
Υποκείμενοι μακροοικονομικοί παράγοντες
Η ανάπτυξη της αγοράς τροφών για ζώα συντροφιάς επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από μακροοικονομικούς παράγοντες, όπως οι καταναλωτικές δαπάνες, το διαθέσιμο εισόδημα και η οικονομική σταθερότητα. Σε χώρες με αυξανόμενο διαθέσιμο εισόδημα και ισχυρή οικονομία, η ζήτηση για προϊόντα διατροφής για ζώα συντροφιάς υψηλής ποιότητας αυξάνεται. Επιπλέον, οι κυβερνητικές πρωτοβουλίες που προωθούν την κηδεμονία κατοικίδιων και τον εξανθρωπισμό τους συμβάλλουν επίσης στην ανάπτυξη της αγοράς. Από την άλλη πλευρά, οι οικονομικές πτώσεις και η χρηματοπιστωτική αστάθεια μπορεί να έχουν αρνητικό αντίκτυπο στην αγορά, καθώς οι καταναλωτές ενδέχεται να περικόψουν τα μη απαραίτητα έξοδα, όπως οι τροφές για κατοικίδια υψηλής ποιότητας. Επιπλέον, οι αλλαγές στις εμπορικές πολιτικές και τους δασμούς μπορούν επίσης να επηρεάσουν την εισαγωγή και την εξαγωγή προϊόντων τροφής για ζώα συντροφιάς, επηρεάζοντας περαιτέρω την απόδοση της αγοράς.
Βασικοί δείκτες αγοράς
Οι πωλήσεις τροφών για ζώα συντροφιάς στην Ελλάδα προβλέπεται να φτάσουν τα 66 εκάτ. ευρώ έως το 2028, αυξημένες από 61 εκάτ. ευρώ το 2023. Αυτό αντιπροσωπεύει μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 1,1%. Την τελευταία δεκαετία, η ελληνική αγορά τροφών για ζώα συντροφιάς αυξήθηκε με μέσο ρυθμό 4,2% ετησίως. Από το 2023, η Ελλάδα κατέχει τη 16η θέση στην παγκόσμια αγορά, με την Πορτογαλία να την ξεπερνά και τη Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ισπανία στη δεύτερη, την τρίτη και την τέταρτη θέση αντίστοιχα.
Όσον αφορά τις εξαγωγές, οι ελληνικές τροφές για ζώα συντροφιάς αναμένεται να φτάσουν περίπου τα 8,5 εκάτ. κιλά έως το 2028, από 7,6 εκατομμύρια κιλά το 2023. Αυτό αντανακλά έναν μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 1,8%. Από το 1993, η προσφορά τροφών για ζώα συντροφιάς στην Ελλάδα έχει αυξηθεί με μέσο ρυθμό 1,4% ετησίως. Το 2023, η Ελλάδα κατατάχθηκε στην 37η θέση στην παγκόσμια αγορά, με την Ινδία στην πρώτη θέση και τη Γαλλία, τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Πολωνία στη δεύτερη, τρίτη και τέταρτη θέση αντίστοιχα.
Στο μέτωπο των εισαγωγών, οι εισαγωγές τροφών για ζώα συντροφιάς στην Ελλάδα προβλέπεται να φτάσουν περίπου τα 135 εκάτ. κιλά έως το 2028, από 124 εκάτ. κιλά το 2023, κάτι που αντιπροσωπεύει μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης σύνθετων υλικών 1,3%. Τέλος, από το 1993 η ζήτηση για τροφές κατοικίδιων στην Ελλάδα έχει αυξηθεί κατά μέσο όρο 2,7% ετησίως.
Πηγές: statista.com, reportlinker.com